
La un an dupa ce uzina din Mioveni dadea nastere primului automobil romanesc, Renault isi onora contractul incheiat cu Dacia si oferea autoritatilor de la Bucuresti licenta noului model Renault 12.
Constructorul roman de automobile demareaza rapid productia unui nou model, botezat la acea vreme Dacia 1300. Indicativul numeric simbolizeaza, ca si in cazul modelului 1100, capacitatea cilindrica a masinii.
Pentru a marca importanta modelului 1300, uzina Dacia si autoritatile de la acea vreme au decis sa lanseze noul automobil in data de 23 august 1969, cea mai potrivita pentru a simboliza un punct important in istoria constructorului si a romanilor.
Productia noii Dacia 1300 a asigurat si un procent important pentru export, principalele piete pe care modelul romanesc debuteaza fiind cele din blocul comunist estic. Pentru publicul strain, Dacia 1300 a debutat cu numele Denem.
Inca de la inceputul contractului semnat intre Dacia si Renault, modelul romanesc 1300 se vroia un automobil cu vocatie internationala, capabil sa fie vandut pe mai multe piete mondiale. Dupa ce au inceput livrarile catre tarile comuniste, romanii au inceput sa distribuie modelul 1300 si pe piete mai indepartate. Mai mult decat atat, Dacia 1300 a inceput sa fie fabricat in tari ca Argentina, Columbia, Mexic, Chile, Spania, Belgia, Turcia, Afria de Sud, Taiwan, Australia si Noua Zeelanda.
De-a lungul timpului, Dacia a operat o serie de schimbari minore la nivelul designului si a finisajelor pentru a mentine ridicat interesul publicului. Desi, de-a lungul existentei sale a existat tehnologia necesara, Dacia 1300 nu a fost echipata niciodata cu aer conditionat sau sistem de franare cu ABS.
Pentru a profita la maxim de platforma imprumutata de la Renault 12, Dacia a gandit mai multe derivatii de caroserie ale modelului 1300, de-a lungul timpului luand nastere un break (1973), un pick-up (1975) si chiar un hatchback.
Dacia 1300 se prezenta publicului ca fiind o berlina cu patru usi, cinci locuri, cu caroserie din tabla, sudata pe platforma rigida, formata din sasiu si planseu. Modelul romanesc era propulsat de un motor longitudinal, amplasat frontal, care transmitea intreaga putere axei fata. Motorul avea o capacitate de 1289 de cmc, dezvolta 54 de cai putere si oferea performante modeste: o viteza maxima de 144 km/h si un consum de combustibil de 9.4 litri la 100 de km.
De-a lungul timpului au existat mai multe versiuni pentru Dacia 1300, in 1970 publicul putand opta pentru 1300 Standard, 1300 Super si 1301. Ultimele versiuni, Super si 1301 ofereau un confort mai ridicat multumita scaunelor noi, radio-ului si iluminarii. Putini stiu insa ca Dacia a construit si doua editii de lux pentru conducerea tarii de la acea vreme, editii de o calitate mult mai buna, botezate 1300L (lux) si 1301 Super Lux.
Pe langa aceste versiuni, Dacia 1300 s-a mai bucurat si de altele, cunoscute foarte putin publicului de astazi. Astfel, in 1973 a fost comercializata 1300 F, fara scaune in spate, si 1300 S folosita pe post de ambulanta.


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu